Port-Saint-Louis-du-Rhone, 14-30 maj
Efter denna trevliga turistvecka tog vi
tåget till Arles och sedan buss sista biten till Port-Saint-Louis-du-Rhone. Återstod
fyra kilometer med packning till båten. Men denna majsöndag hade de lokala
taxibolagen inte lust att arbeta. Vi lyckades dock få lift med några vänliga
personer som såg vår belägenhet. Väl framme hittade vi Shanty där vi lämnat
henne åtta månader tidigare. Den lilla presenningen vi dragit över en del av
däcket hade förstås blåst sönder. Bara små remsor återstod. Inte så bra med
tanke på att plastbitarna hamnar i havet så småningom. Ökendammet hade lagt sig i ett fint lager
överallt på och i båten. Det var städning, städning, städning, test och
kontroll av alla funktioner som gör seglingen möjlig som gällde de närmaste
dagarna.
Utsikt över hamnen i Port-Saint-Louis från ett torn. Annars är allt platt. |
En pråm på väg genom slussen från Rhone |
Men vi hade inte bråttom. Vi jobbade på och levde campingliv i båten fast på land. Det går bra så när som på det obekväma i att klättra upp och nerför stegen varenda gång man ska uträtta ett ärende. Våra cyklar använde vi dagligen för matinköpen fyra kilometer bort. Båttillbehörsaffären däremot ligger nästgårds! Några nya svenska båtar hade tillkommit på uppläggningsplatsen sen i fjol. En av dem var bemannad. Det var ett par från Östersund som ämnade ta sig till Grekland med sin båt. Hyrbåtar hade de provat med dåligt resultat. Skavankerna på den egna båten känner man för det mesta till - en hyrbåt är ett stort frågetecken med avseende på båtens skick. Det var deras erfarenhet.
Matlagning i sittbrunnen |
För vår del var det här året litet annorlunda.
Vi hade nu seglat utmed franska och italienska kusten och varit på Korsika. Vi
drömde inte som många andra om att segla till Grekland och inte heller ville vi
till Spanien. Däremot hade en längtan efter segling i våra nordiska vatten
gjort sig påmind under vintern. Hur skulle vi göra? Ska vi vända hemåt via
kanalerna? Ta det i etapper? Skicka båten på en trailer till Lübeck? Vi började
undersöka vad de olika alternativen skulle innebära och kosta. Det var inget
lätt beslut men vi trodde att det skulle mogna fram medan vi seglade utmed
franska kusten några veckor.
Efter sjösättningen låg vi i marinan i
Port-Saint-Louis. Vi väntade någon vecka med att sticka iväg eftersom vi ville
besöka en bekant som har ett hus strax ovanför Arles. Hon skulle vara där först
i slutet av maj. Det gjorde inte så mycket att vi fick vänta eftersom det alltid
finns saker att göra.
Gästplatserna i hamnen är en mötesplats
för båtfolk av olika nationaliteter antingen på väg ut i Medelhavet efter en
kanalfärd genom Europa eller på väg tillbaka upp i kanalerna. En del fransmän lägger
också sina båtar här för att göra det sista inför säsongen. En del har drömmar
om seglingsäventyr, andra har redan förverkligat dem och kan berätta. Vi mötte
en maltesare som var född tysk. Han hade köpt en mindre segelbåt i Tyskland för
att ta den hem till Malta. I år skulle han göra den sista etappen. Men båten
hade vandaliserats där den låg över vintern. Nu hade han reparerat skadorna och
väntade på bra seglingsväder. En i våra ögon väl våghalsig resa med en båt som
närmast var att beteckna som en skärgårdskryssare och dessutom med en ensam, inte
helt ung seglare som hörde dåligt. Vi undrade hur det skulle gå. Efter två
månader hörde vi att han ännu inte hade kommit iväg.
Båtar i hamnen. Maltesarens båt i förgrunden. |
En dag pratade en fransk dam med oss. När
hon såg att vi kom från Sverige ville hon så gärna berätta om sitt livs stora
idol Greta Garbo, att hon sett alla hennes filmer och läst alla böcker som
skrivits om henne. I sin ungdom hade hon gjort en bilresa till Sverige för att
besöka platserna som är förknippade med Greta Garbo. Men nu ansåg sig damen
vara för gammal, 63 år, för utflykter.
Det finns en hel del aktiviteter på gång för
att locka turister och glädja lokalbefolkningen. Vi såg en tävling i tjurskiljning.
Det gick till på så sätt att en ryttare på en vit camargue-häst skulle skilja
ut en specifik tjur och driva in den i en fålla. Ryttaren har bara ett par
minuter på sig. Det var en tuff uppgift även om man kunde ana att tjurarna visste
vad det handlade om och inte var så vilda som man kunde tro. Hästarnas och
ryttarnas mod kunde vi bara beundra. Konstigt nog var det inte så många i
publiken.
Staketet var rejält. Ändå lyckades en tjur rubba det. |
De tävlande var uppklädda. |
Vi hann med två besök på ortens båda
badstränder innan den ena cykeln blev stulen, dessbättre den sämre av dem.
Tråkigt men just nu kommer vi inte att ha behov av cyklar. Det blev ett
besök på ortens polisstation men poliserna där har ju större bekymmer än en
cykelstöld.
Kommentarer
Skicka en kommentar