Frioul, La Ciotat, Sanary-sur-Mer - 31 maj-8 juni

Frioul 31 maj-2 juni
Så hade vi till slut besökt vår bekant i Maussane-les-Alpilles, en charmig by i bergen, och sista maj lämnade vi Port-Saint-Louis för motor pga svag vind. Det var mulet och vi fick till och med dra på regnjackan när vi kom ut på havet. Men efter några timmar kunde vi lägga till i Friouls hamn i sol. Ett kärt återseende där nästan allt var sig likt. Bojarna som håller på att sjunka var kvar, belgaren i sin båt med fru och hund som vi träffat förr var också där. Sanitetsansläggningarna var lika uschliga som förut. Men antalet gästplatser hade utökats och ”ösamfälligheten” hade haft städdag. Det var rent och fint och skräpfritt. I år var det varmt i vattnet, drygt 20 grader att jämföra med fjolårets 17-18 grader den här tiden av året. Vi badade förstås.
Inseglingen till Vieux Port i Marseille

Det är livfullt på dessa öar. Passbåtar går varje timme till Marseille och skolklasser, marseillebor och turister som vill njuta av öarnas natur kommer hit för en dagsutflykt. Vi gör gärna omvänt. Vi åker till Marseille för att se på stadens myller, handla och äta. Väl tillbaka i hamnen på Frioul kan man sitta i sittbrunnen och se ljusen av Marseille som klättrar längs bergssidorna i öster.

La Ciotat 2-3 juni
Vindarna är svaga men ändå gynnsamma och vi kan segla till La Ciotat där vi inte varit förut. Inte så långt men vi passerar les Calanques, Frankrikes ”fjordar”, på vägen. Vi spanar efter delfiner men idag ville de inte visa sig. La Ciotat är omtalat för en spektakulär klippa utanför inseglingen till staden. Den ser ut som en örn och har avbildats av åtskilliga konstnärer. La Ciotat har ett båtvarv där man numera ägnar sig åt att bygga och renovera extrema lyxbåtar.
Bac de l'aigle, den berömda klippan vid La Ciotat. Den får väldigt olika uttryck i olika vinklar.

När vi kom fram började vinden förstås att pipa i. Det är mer regel än undantag att det är så. Mooringlinorna kräver en annan teknik för att förtöja båten än boj/ankare eller bom och det strulade till sig för oss i sidvinden. Vi var dock inte ensamma om att ha problem. När vi väl låg på plats fick vi bistå andra som stödbåt.

La Ciotat är liksom andra städer längs kusten charmigt med sin gamla stadskärna som man kan vandra runt i men vi lämnade hamnen dagen efter.

Sanary-sur-Mer 3-8 juni

I svag vind seglade vi vidare till Sanary-sur-Mer. Här träffade vi våra båtvänner från Östersund igen. De svaga vindarna förbyttes till hårda dagen efter och vi låg kvar i flera dagar men vi trivs här så det gjorde inte så mycket. Sanary ligger på ett instabilt markområde och nu höll man på att stabilisera hamnområdet för att klara av översvämningar och havserosion. Pumparna som ska torrlägga marken för att ge plats åt stora rör bullrar en hel del men det är också spännande att följa arbetet.

Vackra pinjer på gräddhyllan ovanför hamnen i Sanary

Man fick följa med gratis på en båttur med de antika fiskebåtarna om man ville. Men vi kom ju just från havet.

Båtlivet är aktivt. Dels finns de gamla färgglada fiskebåtarna och dels vanliga fritidsbåtar. Längs ”vår” brygga ligger flera franska båtar och ägarna är trevliga och pratsamma. Där finns ett äldre par som nästan dagligen sticker ut på morgonen och återkommer på kvällen. Frun gör det mesta. Mannen verkar vara för gammal men de utnyttjar varje dag för en utflykt med båten. De seglar nästan in i hamnen och gör alla manövrer säkert och elegant. Man anar en lång erfarenhet.

Alltid lika härligt att gå på marknaden. De har också fantastiska olivröror.

Sanary är känt för sin stora grönsaks- och fiskemarknad som är öppen varje dag. Vi lever på läckerheter från stånden. Det är blåsigt och ganska stora vågor vid sandstranden men det är härligt att bada.