Så var det vår igen och dags att ge
sig iväg söderut till vår båt i Port-Saint-Louis-du-Rhone. I år skulle resan
dit gå via Bordeaux. Franska Atlantkusten hade vi länge velat besöka. Det var
något med långa, vida sandstränder, en stad med vackra byggnader och vin som
lockade. Eftersom vi inte kommer att passera området med segelbåt passade vi på
att göra ett besök landvägen. Helst vill vi ta tåget när vi reser men i år gav
vi upp. Prisskillnaden mellan flyg och tåg var för stor och när man dessutom
kunde flyga direkt till Bordeaux och slippa krånglet med att boka tågbiljetter
blev valet lätt. Som boende valde vi lägenhet för frihetens och
matlagningsmöjligheternas skull.
Bordeaux är en världsarvsstad.
Byggnaderna från 1700-talet längs floden Gironde har en av Europas mest
harmoniska arkitekturer. Men den gamla stadsplanen med sina smala slingrande
gator till trots finns här plats för både spårvagnar och cykelbanor. Det är
ingen gammal museistad som man inte vågar röra i och man vill vara i framkant
vad gäller hållbarhet och miljö. Bordeaux finns med bland topp tio på
rankinglistorna över de mest cykelvänliga städerna i världen. Fotgängare
prioriteras vid övergångsställen. Sopsortering: vi fick noggranna instruktioner
om hur viktigt det var att vi sorterade våra sopor när vi flyttade in i
lägenheten!
|
Spårvagnen får plats |
Vår lägenhet låg i den gamla
stadsdelen i kanten av de marockanska kvarteren. Därifrån var det ett stenkast
till strandpromenaden längs floden, vilket betyder centralt läge. Vi hade
önskat en ”tyst” lägenhet med följden att den låg på nedre botten på innergården. Således var det mörkt och kallt inne, inga värmande solstrålar kunde komma in genom fönstren och elementen räckte inte till. Trots det och en obekväm säng var det skönt med friheten.
|
Porten till "vår lägenhet" |
|
Gården. Inte illa. |
|
Gatan där vi bodde. Utan bilar nu men när man går där kommer alltid en bil. Så är det alltid i Frankrike. |
Stiligt är det med alla dessa
gamla pampiga byggnader från stadens storhetstid när den var centrum för
vinhandeln. Vi promenerade längs gågator och satt ner på små torg och beundrade
arkitekturen. Promenadstråket längs floden är populärt för både cyklister och
flanörer och också för oss. Och marknaderna förstås med mängder av grönsaker
och frukter. Det var säsong för sparris och kronärtskockor och vi passade
förstås på.
|
Glatt uppträdande på promenaden vid floden en majsöndag |
|
Vackra men slitna byggnader och smala gränder |
|
Pont de Pierre. Tidvattnet når ända hit och strömmar vilt runt bropelarna. |
|
Maffiga sparrisar |
MEN hur fina byggnaderna än är så är denna multikulturella stad
trots allt sliten. Fasaderna på byggnaderna behöver fräschas upp och
renhållningsarbetarna får kämpa för att hålla jämna steg med nedskräparna,
vilket är synd. Men pengarna kan inte räcka till allt.
Bordeaux ligger inte alldeles
vid kusten men det går tåg två gånger i timmen till semesterorten Arcachon vid havet.
Resan tar bara en timme. Där hyrde vi cyklar och trampade fram på cykelbanor
utmed stranden och tittade på tidvattnet och sanddynen Dune de Pilat en av
Arcachons attraktioner. Enligt uppgift är den Europas högsta vandrande sanddyn
(110 m) och vi var där tillsammans med andra turister och grupper av skolungdomar
som liksom vi ville klättra upp på toppen. Belöningen var en vidsträckt utsikt
över land och hav. Tyvärr var det litet för tidigt för bad men å andra sidan
ingen trängsel på stranden. Man kan förstå att den här kusten är populär under
sommarmånaderna.
|
Sommarstuga |
|
Ebb |
|
Dune de Pilat. Utsikt från toppen |
|
Vi var inte ensamma på toppen av Dune de Pilat. |
Kommentarer
Skicka en kommentar