Inlägg

Transport till Lübeck, 8-11 juni, resumé

Bild
Trailern kom en dag före avtalad tid, innan vi var klara med båten. Det blev att snabbt att sjöstuva allt löst. På däck skulle den vara renrakad, bort med sprayhood m m. Masten hade vi som tur var redan packat in och lindat så att inga wirar eller beslag skulle skada eloxeringen. Uppbrottet blev så stressigt att vi inte tänkte på att ta tillräckligt med kläder med oss. (Vem tänker på långbyxor i 30-gradig värme?). Transporten skulle ta fyra dagar. Själva tog vi tåget med några övernattningar längs vägen. Alltid lika nervöst och nu skulle hon åka i 80 km/t på motorväg genom Europa. Svårt att föreställa sig att det ska gå bra. Att boka tågresan online var tålamodsprövande. Det fungerade med franska SNCF men inte med tyska DB. EU har en del att göra för att förenkla bokning och betalning av tågbiljetter. Vi noterade även att det är avsevärt billigare att boka/betala online än över disk. Genom Frankrike susade vi stundom i över 300 km/t genom landskapet och frös ända fram ti

Port-Saint-Louis, 27 juni-7 juli

Så var det sista etappen hem till Port-Saint-Louis. Motorn startade utan problem. Kanske var det en tillfällighet att den inte startade igår? Färden gick ömsom för segel ömsom för motor, helt lugnt. Vi såg inga delfiner på den här sträckan i år. Förra året var det en grupp som lekte bland oljetankers och fraktfartyg i Golf de Fos. Inte bästa stället att vara på kan man tycka.Vi fick en plats i marinan och hade nu flera dagar på oss att förbereda båten inför transporten. Seglen skulle tas ner, förpackningsmaterial för masten införskaffas m m. Lugnt i hamnen. I år har man planterat palmer. Nu hade Kalle på Smile från Vallvik kommit till Port-Saint-Louis. Han hälsade på oss och berättade om sina vedermödor med installation av den renoverade motorn och planerna på segling till Grekland. Mycket återstod att göra innan båten kunde sjösättas. Vi beundrade hans kämparanda. Vi satt på kvällen och drack Affligem (det minst dåliga ölet) på restaurangen vid Navy Service.  I år h

Sanary-sur-Mer, Frioul, 24-27 juni

Bild
Sanary-sur Mer 24-26 juni Nu börjar färden tillbaka till Port-Saint-Louis. Vi vill vara säkra på hinna fram i tid före 8 juli för hinna med avmastning och transportsäkring av båten. Idag blev det en längre sträcka från Le Lavandou till Sanary i dyning och svag vind dvs mest motoråkande. Utanför Cap Sicié såg vi som en vit tjockpannkana som flaxade omkring i vattnet. Vi fick senare höra att det var en månfisk. De kan bli över en meter i diameter så det måste ha varit ett ungt exemplar. Vi blev kvar en extra dag i Sanary pga blåst och kunde passa på att titta på en årlig ceremoni för drunknade sjömän. Människor klädda i tidstypiska kläder går i procession till musik till en båt som ska ta dem ut på havet för att sprida blommor i vattnet. Vi tittade och gick sedan vidare till marknaden och köpte oliver och andra läckerheter. Vi badade en sista gång i de höga vågorna. De gamla fiskebåtarna var smyckade med blommor. 26 juni Frioul Lugnt väder. Vi motorerade mot Frioul. Str

Bormes-les-Mimosas, Porquerolles, Port Cros, Le Lavandou, 14-24 juni

Bormes-les-Mimosas 14-19 juni Dags för nästa hamn: Bormes-les-Mimosas. Här låg vi förra året. Hamnen är skyddad för alla vindar och den är välfungerande och lämplig nu för det var dags för nästa mistral. Vi väntar ut den och roar oss med att bada, promenera och pusta ut i värmen. Det är kokhett trots blåsten.  Piren är så hög att det blir vindlä. Men i hettan hade vi välkomnat vinden. Ölsortimentet är inget vidare. Men 1664 läskar ändå bra i värmen. Vi försöker också fylla på förråden men det är långt och svettigt att gå och vattenflaskorna tunga. Porquerolles igen 19-22 juni Vinden hade mojnat en del och vi utnyttjade den för att ta oss till ön Porquerolles igen. Det blev den bästa seglingen hittills i år. Slör, vågor och tryck i seglen. Tyvärr varade det inte så länge. Det är inte så långt till Porquerolles. Klippa på vägen mot Porquerolles Vi fick plats vid piren den här gången. Bredvid oss låg en gammal storebrobåt i trä. Den var över fyrtio år gammal oc

Porquerolles, Port Cros, 9-14 juni

Bild
Porquerolles 9-13 juni Den 9 juni kommer vi med friska vindar till Porquerolles, ön som beskrivs som det närmaste man kan komma en söderhavsö i Frankrike. Sant eller ej men det finns palmer, vita sandstränder och temperaturer utöver det vi finner behagligt (>30 C). Ön är tillräckligt stor för att kunna vandra runt på i flera dagar om man ids i värmen. Trots att byn på ön kanske bara har hundra hus och en kyrka så finns det ett tiotal restauranger, några hotell, en polisstation, ett bageri och ett apotek. Turistbåtar från fastlandet åker i skytteltrafik och lämnar badsugna fransmän/fransyskor/skolgrupper på morgonen för att hämta dem på kvällen. Visst är det söderhavsliknande. En lugn del av hamnen. I andra delar är det fullt av liv och trafik. Andra änden av hamnen. Klassiska segelbåtar, vanliga monsterbåtar och pendelbåtar Vi får en plats vid de överfulla bryggorna bredvid en fransk båt med ett äldre par. Det är intressant att se hur de tillbringar dagarna på båten. D

Frioul, La Ciotat, Sanary-sur-Mer - 31 maj-8 juni

Frioul 31 maj-2 juni Så hade vi till slut besökt vår bekant i Maussane-les-Alpilles, en charmig by i bergen, och sista maj lämnade vi Port-Saint-Louis för motor pga svag vind. Det var mulet och vi fick till och med dra på regnjackan när vi kom ut på havet. Men efter några timmar kunde vi lägga till i Friouls hamn i sol. Ett kärt återseende där nästan allt var sig likt. Bojarna som håller på att sjunka var kvar, belgaren i sin båt med fru och hund som vi träffat förr var också där. Sanitetsansläggningarna var lika uschliga som förut. Men antalet gästplatser hade utökats och ”ösamfälligheten” hade haft städdag. Det var rent och fint och skräpfritt. I år var det varmt i vattnet, drygt 20 grader att jämföra med fjolårets 17-18 grader den här tiden av året. Vi badade förstås.  Inseglingen till Vieux Port i Marseille Det är livfullt på dessa öar. Passbåtar går varje timme till Marseille och skolklasser, marseillebor och turister som vill njuta av öarnas natur kommer hit f

Port-Saint-Louis-du-Rhone, 14-30 maj

Bild
Efter denna trevliga turistvecka tog vi tåget till Arles och sedan buss sista biten till Port-Saint-Louis-du-Rhone. Återstod fyra kilometer med packning till båten. Men denna majsöndag hade de lokala taxibolagen inte lust att arbeta. Vi lyckades dock få lift med några vänliga personer som såg vår belägenhet. Väl framme hittade vi Shanty där vi lämnat henne åtta månader tidigare. Den lilla presenningen vi dragit över en del av däcket hade förstås blåst sönder. Bara små remsor återstod. Inte så bra med tanke på att plastbitarna hamnar i havet så småningom. Ökendammet hade lagt sig i ett fint lager överallt på och i båten. Det var städning, städning, städning, test och kontroll av alla funktioner som gör seglingen möjlig som gällde de närmaste dagarna. Utsikt över hamnen i Port-Saint-Louis från ett torn. Annars är allt platt. En pråm på väg genom slussen från Rhone Men vi hade inte bråttom. Vi jobbade på och levde campingliv i båten fast på land. Det går bra så när som på de